Fallout Logo

Fallout 4 LogoDe plot van de Fallout-videogameserie speelt zich af in een post-apocalyptische wereld waar de protagonist moet overleven, zijn missie moet voltooien en de plannen van stralingsmutanten moet dwarsbomen. Het eerste deel (1997) is ontwikkeld door Interplay Entertainment en het tweede (1998) is ontwikkeld door Black Isle Studios. Ze verschilden praktisch niet, behalve de details van het speluniversum.

Het nieuwe millennium heeft de overgang gezien van isometrische RPG naar open-wereldactie / RPG. En dat allemaal dankzij Bethesda, die de Fallout-licentie kocht en nog twee delen creëerde: de derde (2008) en de vierde (2015).

Betekenis en geschiedenis

Fallout Logo Geschiedenis

Fallout was oorspronkelijk gepland als vervolg op de post-nucleaire RPG Wasteland, maar de ontwikkelaars konden geen toestemming krijgen van de eigenaar. Dus moesten ze vanaf nul een plot, naam en embleem voor de RPG bedenken, hoewel de nieuwe serie videogames de spirituele opvolger van Wasteland bleef. De sombere sfeer van de post-apocalyptische wereld wordt weerspiegeld in de logo’s van alle vier Fallout-games.

1997

Het embleem van de eerste game, uitgebracht in 1997, bevat de volledige naam. De inscriptie “Fallout A POST NUCLEAR ROLE PLAYING GAME” is afgebeeld op een rechthoekige plaquette, waarbij het eerste woord de hoofdruimte inneemt en de rest onderaan. De tekst wordt aangevuld met twee afbeeldingen: een stralingsgevaarsymbool en een gasmasker. Ze laten doorschemeren dat de actie plaatsvindt in een fictief universum dat een nucleaire oorlog heeft overleefd.

1998

In 1998 verscheen het tweede deel van de serie, en daarmee een nieuw logo. Het is qua vorm vergelijkbaar met de vorige, behalve dat de ontwerpers de achtergrondrechthoek hebben verwijderd en de inscripties in twee parallellogrammen met gedeeltelijk afgeronde hoeken hebben achtergelaten. Rechts verscheen een volumineuze paarse cirkel met het cijfer 2. Dit embleem lijkt qua ontwerp niet op een gewoon plaatje, maar op een metalen en glanzend deel van het mechanisme.

2008

Fallout 3 werd uitgebracht nadat Bethesda de licentie had verworven voor een reeks post-apocalyptische videogames. De nieuwe ontwikkelaar heeft niet alleen het ontwerp van het fictieve universum veranderd, maar ook het ontwerp van het logo. Hij verwijderde onnodige details en liet een enkel parallellogram achter met een zwarte rand en de woorden “Fallout 3” op een gevlekte achtergrond.

2015

Het Fallout 4-embleem bevat een titel voor de game die er voor de eerste keer niet 3D uitziet. Het opschrift bevindt zich in een witte rechthoek met afgeronde zijkanten. De buitenste rand is omlijnd met een dunne zwarte lijn.

Elk onderdeel van Fallout heeft zijn eigen onderscheidende kenmerk. Maar als het in de eerste versie een complexe tekening was met veel kleuren, details en inscripties, dan was het ontwerp in 2015 veel eenvoudiger geworden. De ontwikkelaars volgden het pad van minimalisme en lieten alleen de hoofdtitel van de game en een witte achtergrond met een frame over.

Logo lettertype en kleuren

Het woord “Fallout” is in alle logo’s cursief en schreefloos geschreven. De belangrijkste kenmerken zijn de ongelijke slagbreedte, de afgeknotte top “t” en de bliksemschicht binnen de “o”. De letters lijken op Overseer Oblique, maar dat komt alleen doordat typograaf Neale Davidson Fallout-emblemen gebruikte om een ​​neogroteske lettertypefamilie te creëren. De verhoudingen van de karakters zijn in balans, de letterafstand is minimaal.

Het kleurenpalet van de eerste drie logo’s bevat donkere en koele tinten. Voor de hoofdrol kozen de ontwerpers voor bruine, zwarte, grijze en paarse tinten, met een verloop en lichte highlights. In dit opzicht is het Fallout 4-pictogram merkbaar anders omdat het monochroom is. Het combineert slechts twee kleuren: zwart en wit.