Doom Logo

Doom LogoDoom is een first-person shooter-videogame gepresenteerd in een enkele serie-indeling. Het eerste nummer dateert uit 1993, het laatste – 2020. Het is gemaakt door een groep gelijkgestemde programmeurs en is eigendom van ZeniMax Media. De ontwikkelaars zijn onder meer John Romero, John Carmack, Tom Hall, Kevin Cloud en Adrian Carmack.

Betekenis en geschiedenis

Het belangrijkste spelpersonage is een niet nader genoemde Space Marine die werkt voor de Union Aerospace Corporation (UAC). Hij confronteert hordes demonen en monsters om de overname van de aarde te voorkomen. Gebeurtenissen vinden plaats op de planeet Mars, evenals op de dichtstbijzijnde satellieten en in twee laboratoria. De computershooter heeft driedimensionale graphics, multiplayer-modus en ondersteuning voor individuele aanpassingen.

Het begon allemaal in 1992 toen id Software het spel lanceerde, wat veel winst opleverde en erkenning kreeg bij zowel gamers als critici. Het was Wolfenstein 3D. Na de release raakte John Carmack, die destijds programmeur was, geïnteresseerd in de studie van progressieve technologieën, terwijl de rest van het team parallel aan een ander videogame werkte. Als resultaat stelde hij een nieuwe motor voor. Kevin Cloud begreep onmiddellijk de voordelen die werden ontdekt en wilde het combineren met nieuwe ontwikkelingen voor de nieuwe game die ze aan het doen waren. Het team begon het idee onmiddellijk na de lancering van Spear of Destiny te implementeren.

Maar helemaal aan het begin van de implementatie dachten programmeurs en ontwerpers over de naam, die later de basis werd voor het algemene embleem van de schutter. Een van de medewerkers stelde het woord “Doom” voor, dat wordt uitgesproken door het personage Tom Cruise in het einde van de film “The Color of Money”. Het paste perfect in het concept van de plot, aangezien het verschillende betekenissen bevatte – “lot”, “doom”, “rock”.

Het duurde een jaar om te ontwikkelen. Net als de vorige videogame van de studio, werd het eerst als shareware verspreid: de eerste aflevering was gratis en diende ook als demo. Deze versie is uitgebracht door id Software zelf. De exemplaren zijn uitgegeven door GT Interactive. Het eerste deel verscheen pas in december 1993 op de BBS. De volgende versie (augmented) werd gelanceerd in 1995. De laatste aflevering verscheen in 2020 onder de naam Doom Eternal. Als we het als geheel beschouwen, dan werd gedurende een bepaalde periode elk jaar één versie van de game gelanceerd – de hoofdversie of de aanvullende.

Het debuutspel is onderverdeeld in drie afleveringen met elk acht niveaus (+ een geheim). In andere versies wordt deze indeling niet gebruikt. De plot wordt op verschillende manieren gepresenteerd, afhankelijk van het onderdeel: het kunnen tekstinvoegingen, notities, notities, video’s zijn. Bovendien hebben alle series hun eigen onderscheidende kenmerk. Meestal is het gerelateerd aan inhoud en weerspiegelt het een personage (meestal ondoden, monsters, demonen). Het enige dat daarin onveranderlijk is, is de stijl en vorm van de naam. Dit is het basisdetail van de logo’s.

Embleem

Het belangrijkste symbool van Doom is een afgeschuinde inscriptie met letters van verschillende groottes. Ondanks dat dit een tekst is, zijn de tekens erin individueel. De middelste “O” heeft puntige hoeken en afgehakte bovenranden. “D” en “M” hebben tegenoverliggende zijden gelijkmatig uitgerekt, dus de letters lijken identiek gespiegeld te zijn. Ze hebben de vorm van een guillotinemes. Ze hebben ook twee schreven: klein aan de onderkant en groot aan de bovenkant.

Lettertype en kleuren

Het lettertype dat wordt gebruikt voor het shooter-embleem komt zo dicht mogelijk bij het Amazdoom-lettertype dat is gemaakt door Amazingmax. Ze hebben op dezelfde manier puntige letters met langwerpige elementen. De kleur van het logo is variabel en afhankelijk van de serie.