Call of Duty is een populaire first person shooter die in oktober 2003 door Activision is uitgebracht. Aanvankelijk vonden de gebeurtenissen plaats tijdens de Tweede Wereldoorlog, en vervolgens bedekten ze andere percelen en verhuisden ze naar modernere locaties. In het bijzonder de Koude Oorlog, de ruimte en futuristische werelden. Bovendien is de videogame een franchise, dus het heeft verschillende makers parallel: Infinity Ward (sinds 2003), Treyarch (sinds 2005), Sledgehammer Games (sinds 2011), Raven Software (sinds 2020). Elk van hen presenteert zijn eigen variatie aan spannende virtuele gevechten.
Betekenis en geschiedenis
Ondanks het grote aantal ontwikkelaars voor de franchise wist de serie toch een visuele identiteit te behouden. Logo’s worden centraal gemaakt en veranderen niet ingrijpend. De enige aanpassingen betreffen de minimale aanpassing aan de inhoud van de huidige release of de volgende versie. In totaal zijn er in feite 12 wijzigingen van hetzelfde embleem.
2003 — 2007
De debuutversie richtte zich meteen op de titel van de game. In die tijd was het inderdaad belangrijk voor de uitgever: het is noodzakelijk dat de nieuwigheid bekend wordt en door gebruikers bij naam wordt onthouden. Het eerste pictogram bestaat uit de originele spelling «Call of Duty». Symbolen zijn vloeiend, gelijkmatig, recht, horizontaal gerangschikt op één regel. De rechter- en linkerdelen zijn groot gemaakt, en daartussen is er een miniatuur voorzetsel «van». De letters zijn gemetalliseerd, versierd met een omgeslagen rand, schaduwen en 3D-effect. De enige tekening erop zijn sporen van traceerkogels. «C» en «Y» zijn langer dan de andere en zijn iets naar beneden verschoven.
2007 — 2008
Na het uitbreiden van de platformmogelijkheden (de game was aangepast aan de meeste apparaten), veranderden de ontwikkelaars het ontwerp van het logo. Het pictogram is veel lichter geworden — met een verloopovergang van smaragdgroen (onder) naar grijs (boven). Het midden van de letters is wit. Het driedimensionale effect en de vorm van de borden zijn bewaard gebleven.
2008 — 2009
De release van een andere versie van de game leidde tot een herontwerp van het logo. De ontwerpers schilderden de woorden in verschillende grijstinten — van licht as tot donker metallic. We voegden er een ruwheid aan toe in de vorm van tracerkogels, maar deden het selectief en in beperkte mate. Op de scherpe rand van de letters was een rood-oranje lijn getekend, onderaan versterkt. De belangrijkste textuur van de inscriptie was een waas van stof.
2009 — 2010
Voor deze versie van de shooter hebben de ontwikkelaars witte symbolen voorgesteld met een groene omtrek rond de omtrek. Ze plaatsten de titel op een donkergrijze achtergrond in de vorm van een horizontale rechthoek.
2010 — 2011
2010 was een keerpunt voor het Call of Duty-logo. De auteurs hebben de kleuren tot zwart en wit geminimaliseerd door de achterkant te verwijderen. De donkere letters op een lichte achtergrond zagen er erg intimiderend uit, wat de releasers wilden. Het embleem ademde van spanning en anticipeerde op bedreigingen. De randen van de letters waren duidelijk afgebroken en afgebroken, zoals van kogels, bijlen of koud staal.
2011 — 2012
Deze tijd wordt gekenmerkt door een heel andere symboliek — gebroken wit. Op het oppervlak van de woorden waren sporen van schansborden, dicht op elkaar gestapeld, gedrukt. De tekening lijkt ook op een uitgerekte draad die het territorium beschermt tegen de vijand. «C» en «Y» hebben nu dezelfde lengte als de rest van de letters. «T» en «Y» zijn bovenaan verbonden. De basiskleur van het embleem is licht monochroom.
2012 — 2013
De game-ontwikkelaars hebben de tekens gescheiden en de woorden een militaire betekenis gegeven, zodat de tekens er strikt geometrisch uitzien. Ze verruilden ook wit voor zwart en maakten schuine sneden bij «Y» en «A».
2013 — 2014
In deze versie hebben alle letters afgebroken randen — alsof ze zijn afgebroken of neergeschoten door een ricochet. Ongelijke randen zorgen ervoor dat sommige tekens kleiner lijken: «Y», «T» en «A».
2014 — 2015
De ontwerpers herstelden de letters en voegden vier horizontale lijnen in wit toe — twee voor elk woord. Als resultaat werden de benen «A», «L», «U», «T» doorgestreept.
2016 — 2017
De horizontale strepen zijn verdwenen. De letters worden dicht bij elkaar geschoven. Schuine randen en scherpe punten verschenen: op de balk «A», de kop «T» en onderaan de «U».
2017 — 2018
De ontwikkelaars brachten de versie 2011-2012 terug met de Y en T aangesloten, maar in plaats van wit gebruikten ze zwart. Alle borden zijn toegevoegd met een «schot» en «beschadigd» ontwerp om te passen bij het oppervlak van het schutterconcept.
2019 — heden
Het huidige logo wordt in een gewijzigde kleur gepresenteerd, alsof het door een waas wordt overschaduwd. Pastelzwart ziet er interessant uit op strikte symbolen. De letter «A» heeft nu een plakje op de verbindingsbalk aan de linkerkant.
Logo lettertype en kleuren
De evolutie van het Call of Duty-logo zijn kleine aanpassingen aan de debuutversie. De belangrijkste focus ligt op de titel, die de visuele en informatieve identiteit van het spel nauwkeurig weergeeft. Correcties hadden alleen betrekking op de grootte van de letters, de vorm van de randen, de afstand tussen symbolen, kleine inkepingen en kleur. De veranderingen waren constant aan het veranderen.
Vermoedelijk is het Impact Sans Serif-lettertype gebruikt voor de inscriptie in het embleem. De auteur is Geoffrey Lee, die het lettertype in 1965 introduceerde. Het werd vrijgegeven door een plant genaamd Stephenson Blake. Het lettertype is ook vergelijkbaar met de aangepaste versie van Call of Ops Duty. Het palet is overwegend monochroom. Het spectrum omvat zwart, grijs in alle tinten, gebroken wit, groen en roodoranje.