Er is geen enkele cinefiel ter wereld die niet bekend zou zijn met een van de toonaangevende Amerikaanse film- en televisiemaatschappijen genaamd Columbia Pictures. Het beursgenoteerde bedrijf, opgericht in 1924, maakt tegenwoordig deel uit van de Sony Pictures Motion Picture Group, dat sinds 1989 eigendom is van Sony Pictures Entertainment. Laatstgenoemde is een dochteronderneming van ‘s werelds grootste transnationale onderneming Sony Group Corporation, die de derde plaats inneemt achter Hitachi en Panasonic. Sony Group Corporation is het grootste mediaconglomeraat ter wereld.
Columbia Pictures, een van de vijf toonaangevende Amerikaanse filmstudio’s, bestaat op haar beurt uit verschillende divisies, waarvan TriStar Pictures de grootste is.
In de loop van zijn bestaan heeft het bedrijf een moeilijk en netelig ontwikkelingspad doorlopen, waarbij het, voortdurend verbeterend en ernaar strevend een van de eersten te zijn die de verworvenheden van technologieën in zijn vakgebied toepast, vaak zijn imago veranderde. Als gevolg hiervan heeft het bedrijf in bijna een eeuw van zijn bestaan 14 keer een nieuwe naam gekregen, waarbij het logo en de tv-screensaver zijn gewijzigd. Vaak bestond een nieuw embleem maar 1 jaar, en werd het vervangen voor de volgende ontwikkeling van een merkbord.
Betekenissen en geschiedenis
De geschiedenis van het beroemde televisiebedrijf begon met de oprichting van zijn voorganger — CBC Film Sales Corporation. Ze was een familieproject van de gebroeders Konov. Het bedrijf was een puur familiebedrijf. Het werd bijgewoond door familieleden en naaste familieleden. Slechts een paar medewerkers en producer Joe Brandt waren niet familie van de familie. Het bedrijf was niet winstgevend, met een zeer lage rating die velen gekscherend de afkorting vertaalden als «zuurkool en corned beef» (Corned Beef and Cabbage).
Vijf jaar lang vocht de familie voor het voortbestaan van hun bedrijf, totdat in 1924 de oprichters van het bedrijf besloten om het laatste redmiddel te gebruiken — om het bedrijf te rebranden (zoals deze methode tegenwoordig heet). Een poging om afstand te nemen van een naam die zich aan de slechte kant heeft bewezen, is onverwacht succesvol geworden. De nieuwe naam Columbia Pictures hielp de achteruitgang te keren.
Niettemin liet de toekomstige Amerikaanse film- en televisieleider tot het midden van de 20e eeuw het laagste inkomensniveau zien van vergelijkbare filmmaatschappijen. Hierdoor kon het budget niet tot het vereiste niveau worden uitgebreid. Het bedrijf overeind hielden de goed geproduceerde komedies van Hawks en Capra — It Happened One Night, Mr. Smith Goes to Washington en de comedians van Three Stooges, die geen speciale productiekosten eisten, evenals verschillende low-budget series voor huisvrouwen. De behoefte aan zuinigheid betekende dat de decors en rekwisieten niet werden aangevuld en dat dezelfde items en decoratie in verschillende films moesten worden gebruikt. Het blijvende inkomen van het bedrijf werd ook geleverd door de Walt Disney Studios, die Columbia Pictures gebruikten om hun tekenfilms te verspreiden.
De jaren veertig van de vorige eeuw zouden kritisch kunnen worden door het vertrek van Frank Capra met zijn komedies. Maar het toeval redde het bedrijf. Harry Cohn ontmoette per ongeluk Rita Hayworth, een filmactrice en danseres die beroemd werd na deelname aan de opnames van Gilda. Vanaf dat moment gingen de zaken van het bedrijf bergopwaarts. Vooral na Harry Cohn’s goed getimede en goed getimede beslissing om een van zijn divisies te heroriënteren van animatie naar de productie van eenvoudige series, die in de vroege jaren ’50 een hoge vlucht nam.
Tijdens het huidige decennium ontvingen drie films van het bedrijf tegelijk een Oscar. En al in 1962 werd «Lawrence of Arabia», gefilmd door David Lean, de vierde Oscar-winnaar. Het bedrijf heeft belangrijke stappen gezet om het vlaggenschip van zijn soort bedrijf op nationaal niveau te worden.
De jaren 60 waren kritieke jaren voor veel studio’s. Columbia Pictures wendde zich tot investeerders die het in deze moeilijke tijd konden steunen. In 1980 werd het bedrijf overgenomen door het Coca-Cola concern. Maar tegen het einde van de jaren 80 werd het meerderheidsbelang overgenomen door Sony Corporation. Vanaf dat moment begon de snelle opkomst van de filmmaatschappij, die tot op de dag van vandaag voortduurt.
Alle historische gebeurtenissen, ups en downs van het bedrijf werden weerspiegeld in de merken, frequente wijzigingen in logo’s en het eigen imago. Bovendien kan slechts één ervan significante veranderingen worden genoemd.
1924 — 1925
1925 — 1926
1926 — 1932
1932 — 1933
1933 — 1936
1936 — 1938
Gedurende deze periode was het logo rechthoekig van vorm. Het opschrift Columbia werd boven het hoofd van de vrouw gemaakt, in het bovenste deel van de afbeelding, Afbeeldingen — werd helemaal onderaan in een vrij veld geplaatst, getypt in een kleiner lettertype.
1936 — 1993
Gedurende deze periode kreeg het symbool van het bedrijf, als symbool van de nationale identiteit van de Verenigde Staten — een vrouwelijk silhouet, een fakkel hoog boven haar hoofd, volheid en volume. Verschijnen op het scherm in het flikkerende licht op de achtergrond dat zogenaamd een fakkel creëerde, zorgde voor visuele memorabiliteit en een betere merknaam dan alle eerdere opties. Deze vrouwelijke figuur had ook zijn eigen prototype — de actrice Evelyn Venable. In de daaropvolgende jaren heeft het verschillende wijzigingen ondergaan, met behoud van zijn algemene focus.
1938 — 1945
Het vrouwelijke silhouet met de fakkel was al over de volledige lengte ingesloten in een cirkel, die op zijn beurt het binnenste deel was van een nog grotere cirkel. In het vrije veld tussen hen, in een boog bovenaan, was het eerste woord van de naam van het bedrijf in zwarte hoofdletters getypt. Onderaan is de tweede. De lettergrootte en het type zijn hetzelfde gekozen.
1945 — 1964
Er zijn belangrijke wijzigingen aangebracht in het logo. De tekening van een vrouwenfiguur staande op een kleine sokkel, gemaakt in 1936, is enigszins verbeterd. Haar fakkel straalde licht uit, dat symbolisch werd afgebeeld als stralen van verschillende lengtes die zich in verschillende richtingen uitstrekken. De naam was geschreven op een lint dat, van rechts naar links bewegend, eerst naar beneden en dan achter de figuur, oplopend, de benen van de vrouwelijke figuur bedekt. Columbia is in grote hoofdletters geschreven op het voorgrondgedeelte van de tape, en Pictures is geschreven op het achtergrondgedeelte van de tape. Dit deel van het lint en het lettertype zijn kleiner dan de voorkant, wat een visueel effect van afstand creëert.
Maar in deze versie bleef het logo, met enkele wijzigingen gedurende de hele daaropvolgende periode, tot 1975 op de schermen te zien. Hij verschijnt voor het laatst in Harry en Walter Ga naar New York.
1964 — 1975
1975 — 1981
1981 — 1989
Het was een tijd van actief zoeken naar een nieuw beeld. Het bedrijf experimenteerde voortdurend met zijn logo. De basis van het door Frankfort Communications gemaakte logo is dezelfde vrouw die een fakkel in haar rechterhand houdt. Maar het symbool van het licht dat door de fakkel wordt uitgestraald, bedekt een aanzienlijk gebied achter de figuur, waardoor een halo van het hoofd en de schouders ontstaat in de vorm van een cirkel met kegelvormige stralen die zich gelijkmatig over de hele omtrek uitstrekken. Op het scherm was het blauw en flikkerde. Daaronder stond de tekst van de naam van het bedrijf in het lettertype Souvenir. In de tv-versie werd echter alleen de bovenste helft van de halo aangebracht, met daaronder een inscriptie. De halve cirkel zelf was oranje of rood van kleur.
1989 — 1993
1992 — 1993
1993 — heden
Logo lettertype en kleuren
Moderne digitale kleurentelevisie en internet eisten dat aan alle voorwaarden voor een hoogwaardige overdracht van visuele informatie werd voldaan. Het laatste logo in zijn uitvoering is in full colour gemaakt met gebruik van dynamiek. Met fotografische nauwkeurigheid wordt de blauwe lucht in de wolken getransporteerd, verlicht door de rozerode kleur die door de fakkel wordt gecreëerd. De schittering en de iriserende cirkel die wordt gecreëerd door zijn licht, divergeert in golven, worden heel natuurlijk overgebracht. Achter de fakkel, boven het hoofd van een vrouwenfiguur, is het woord Columbia afgebeeld in een gotisch driedimensionaal lettertype. Onder de figuur staat een inscriptie in kleine lettertjes met een gouden glans — Sony Pictures Entertainment company.
Bovenop een getrapt voetstuk staat een vrouwenfiguur. Ze draagt een Griekse tuniek en een blauwe mantel, die ze met haar linkerhand ondersteunt. Bruin haar met een gouden glans harmonieert gunstig met de achtergrond, terwijl het heel duidelijk opvalt en de aandacht trekt.
Deze versie van het logo is tegenwoordig bekend bij alle bioscoopbezoekers over de hele wereld.