Kappa is een fabrikant en leverancier van sportkleding. Hij levert uitrusting voor voetballers over de hele wereld. Werkt sinds 1916. Hij staat in de stad Turijn (Italië). Gevormd door BasicNet. Het heeft verschillende dochterondernemingen.
Betekenis en geschiedenis
Het merk is begonnen met de productie van sokken en ondergoed. In 1967 breidde hij de productie uit, waarna hij een ingrijpend herontwerp doorvoerde en een algemeen erkend logo ontving. Dankzij het nieuwe concept, dat terugkomt in het handelsmerk, werd hij in de mode-industrie bekend als trendsetter van urban, sexy en authentieke mode. Maar daarvoor veranderde ik de symboliek verschillende keren totdat ik de meest nauwkeurige vond.
1916 — 1956
De debuutversie bevat de eerste bedrijfsnaam — Maglificio Calzificio Torinese, afgebeeld als een afkorting. Het is met ronde letters geschreven en omsloten door een tweesnijdende cirkel. Op het logo staat ook een vliegende adelaar met gespreide vleugels en de slogan «Flectar non frangar». De zin is in hoofdletters geschreven op een lint met gekrulde uiteinden. De kleur van het logo is zwart en wit.
1956 — 1958
Destijds veranderde het bedrijf zijn naam in Kontrollen, wat terug te zien was in de merkidentiteit. Het was toen dat de letter «K» voor het eerst verscheen. Op een roze ovaal met een dunne zwarte rand staan ook twee inscripties: “Aquila” (het verving de afbeelding van de adelaar) en “Calze-Maglie” (geeft het product aan — T-shirt sokken).
1958 — 1967
In 1958 kreeg de fabrikant eerst een nieuwe naam en vervolgens een nieuw ontwerp. Als gevolg hiervan bleef alleen de grote «K» op het embleem achter, maar het duidt al een andere naam aan — Kappa, die eronder is geplaatst. De nieuwe naam wordt geassocieerd met Griekse wortels en is de tiende letter van het alfabet van het oude Griekenland. De uitdrukking «Maglie e Calze» wordt aangevuld met de kwalificatie «per signora, uomo e bambino», dat wil zeggen «T-shirts en sokken voor dames, heren en kinderen».
De spelling is overal anders, afhankelijk van het belang van de informatie. Het woord «Kappa» is in grote serif-letters, «Maglie e Calze» in hoofdletters en «per signora, uomo e bambino» in kleine letters. De kleur van de tekstelementen is donker goud. De «K» heeft een T-shirt waarachter de omtrek van de letter nauwelijks zichtbaar is.
1967 — 1969
Het bijgewerkte merk kreeg een officiële registratie en veranderde het embleem, waardoor het zo eenvoudig mogelijk werd. Op een witte achtergrond staan zwarte letters afgebeeld. Serif-lettertype in hoofdletters.
1969 — 1978
Dit is de belangrijkste periode in de geschiedenis van het embleem, omdat in 1969 de beroemde versie verscheen — de silhouetten van twee mensen (een man en een vrouw) die met hun rug naar elkaar zaten. Zo’n merknaam verscheen per ongeluk — tijdens een fotoshoot voor een catalogus met badkleding. De ontwikkelaars presenteerden het in twee kleuren: zwart en rood. De ideologische taak van het logo is om steun en gelijkheid te tonen tussen vertegenwoordigers van de twee seksen.
1978 — 1984
In 1978 voegden de ontwerpers het Kappa Sport-opschrift toe. Het werd op het bord geplaatst en gemaakt in een dun rood schreefloos type. Maar in 1981 werd het verwijderd en veranderde het in «Authentic Sportswear Brand» op de ene regel en «Since 1967» op de tweede. De naam van het bedrijf verscheen onder de figuren van de man en de vrouw. Het is gemaakt in grote letters en rood geverfd, net als de rest van de elementen.
1984 — 1994
De kunstenaars verbeterden alle details van het logo: omlijnden ze met een witte lijn en plaatsten ze op een zwarte achtergrond. Overbodige inscripties (behalve de merknaam) werden verwijderd. Het doel van deze optie is om de verwantschap met moderniteit en modetrends te tonen.
1994 — heden
In 1994 werd het Kappa-logo opnieuw ontworpen. Het bestaat momenteel uit een wit embleem en een woord met een rode omtrek. Het ontbreken van een donkere kleur verlichtte de merkidentiteit en benadrukte ook de connectie met legendarische oorsprong en mode.
Logo lettertype en kleuren
Voor het embleem van het modemerk kozen de ontwikkelaars een commercieel lettertype dat zo dicht mogelijk bij de Helvetica Black lag, die werd gemaakt door Max Miedinger. Van de gratis lettertypen komt het het dichtst bij Manfred Klein’s versie van Kyrilla Sans Serif Black. De letters zijn klassiek, eenvoudig, grotesk, bijna dicht bij elkaar geplaatst, wat perfect overeenkomt met het pictogram in de vorm van twee figuren die tegen elkaar leunen.
De kleur is helder en opvallend met rode contourlijnen en een witte achtergrond met negatieve ruimte. Maar er zijn andere opties met zwart, wit, grijs met en zonder contouren op verschillende achtergronden, afhankelijk van de kleur van de stof.