Oculus Logo

Oculus LogoTechnologiebedrijf Oculus maakt zelfstandige headsets waarvoor geen computer nodig is. De ingebouwde software is voldoende om games direct op het VR-display te draaien. De auteur van de oorspronkelijke ontwikkeling is Palmer Luckey. Samen met een groep zakenlieden richtte hij de firma Oculus VR op en presenteerde hij het prototype van de Rift-helm. Er was geen geld voor de start, maar het lukte het om het benodigde bedrag op het Kickstarter-platform op te halen. Toen deden de eigenaren van het project iets dat in strijd was met de ideologie van crowdfunding: ze verkochten hun merk aan Facebook voor $ 2,3 miljard. Dus in 2014 werd het onderdeel van Facebook Technologies.

Betekenis en geschiedenis

Oculus Logo Geschiedenis

De fabrikant van software- en hardwareproducten bracht zijn eerste headset uit in 2012. Sindsdien is er veel veranderd: het bedrijf is mee geëvolueerd met VR-technologie en heeft geavanceerde apparaten en games van de volgende generatie gemaakt. Haar logo is ook geëvolueerd en neemt een korte weg van het beangstigende oog, dat velen associeerden met de Illuminati, naar een stijlvol zwart-wit ovaal.

2012 – 2015

Toen Oculus een groene startup was die geld inzamelde voor het Rift-prototype, kreeg het een ooglogo. Dit bord symboliseerde virtual reality, maar de blauwe pupil, de witte iris en de donkergrijze sclera zagen er onnatuurlijk en griezelig uit. De tekening was primitief en bestond uit eenvoudige geometrische vormen: een cirkel, een ring en een ellips met scherpe hoeken. Het vertegenwoordigde geen artistieke waarde, wat het bedrijf er echter niet van weerhield er een eigen logo van te maken en over de hele wereld beroemd te worden.

Rechts van de afbeelding stond de grijze Oculus-inscriptie. Dit Latijnse woord werd de naam van het project omdat het zich vertaalt als “oog”. Er is hier een dubbele connectie: met het oogembleem en met de visuele beleving van VR-games bij gebruik van een speciale headset.

2015 – heden

In 2014 werd het bedrijf overgenomen door Facebook. De nieuwe eigenaar besloot het als zijn eigendom te ‘markeren’ en maakte hiervoor een kleine rebranding. De presentatie van het nieuwe ontwerp vond plaats op 11 juni 2015 tijdens een persevenement dat samenviel met de Electronic Entertainment Expo.

Fans hadden echter al vóór de briefing naar het getransformeerde logo kunnen kijken. Het verscheen op de officiële Oculus-website en verspreidde zich vervolgens door de rest van het merk en verving uiteindelijk het oog volledig door geometrische vormen.

Hoewel het niet kan worden gezegd dat gebruikers iets compleet nieuws hebben gezien. De ontwerpers hebben de horizontaal langwerpige vorm en geometrie van het embleem behouden. In feite is het hetzelfde oog, maar zonder de blauwe pupil en scherpe hoeken. De letters bleven ook hetzelfde, met uitzondering van een kleine wijziging van het lettertype en de vertaling van de eerste letter “O” in kleine letters.

Dit logo is een samenwerking tussen de getalenteerde grafische kunstenaars Jon Malkemus, Nicolaus Taylor, Mackey Saturday en Cory Schmitz. Door samen te werken met het Oculus-team, creëerden ze een gedurfd ontwerp dat nu wordt geassocieerd met een virtual reality-headset.

Logo lettertype en kleuren

Het huidige pictogram is een langwerpige O en ziet eruit als de voorkant van de VR-bril. Overigens simuleert de schuifregelaar aan de onderkant van de apparaten ook de vorm van dit symbool. In de persmap werd het woord “stadion” gebruikt om het embleem aan te duiden, maar het werd niet gebruikelijk vanwege het ontbreken van duidelijke logische verbanden. Hoewel de verlengde “O” echt lijkt op een stadion gezien vanuit vogelperspectief.

De ontwikkelaars hebben geprobeerd een visuele identiteit te creëren die zelfs bij toekomstige Oculus-producten past. Ze moesten een logo maken “voor groei”, gezien de constante ontwikkeling van virtual reality-technologieën. Een abstract en minimalistisch teken is dus heel gerechtvaardigd. Het heeft grenzeloze mogelijkheden, maakt submerken mogelijk en ziet er in elke maat goed uit.

Door af te zien van het oude ontwerp loste het bedrijf meerdere problemen tegelijk op. Ten eerste werd het oog in verband gebracht met een undercover-waarnemer en werden gebruikers herinnerd aan een datalek op Facebook. Ten tweede is het nieuwe geometrische symbool vergelijkbaar met het head-updisplay en roept het geen twijfel op over wat Oculus doet.

Het enige nadeel van de langwerpige letter “O” is overdreven eenvoud. Het duurt niet lang om een ​​rechthoek met afgeronde zijkanten te tekenen, daarom hebben de Amerikaanse softwaremaker Oracle en het Duitse kledinglabel Vonrosen exact hetzelfde logo.

Het eerste logo was geschreven in de kenmerkende Cabin Bold van Oculus. Het is nog steeds te vinden op de websites van het bedrijf. De meest verwante varianten zijn DIN Mittel Medium en Source Sans Pro, maar ze zijn niet identiek. In 2015 veranderde het ontwerpteam de vorm van de letters een beetje door de onderste regel van de “l” te verwijderen, de horizontale lijnen van de “u” uit te breiden en de hoek van de snede aan de uiteinden van de “c” te vergroten. Bovendien breidden ze de letterafstand uit en maakten ze alle tekens in kleine letters, wat in de vorige versie niet het geval was.

Het bijschrift kan onder of rechts van de gestileerde “O” worden geplaatst. Beide elementen staan ​​op een blanco witte achtergrond en zijn zwart gekleurd. Monochroom is een andere uitdrukking van het minimalisme van Oculus, ontworpen voor de veelzijdigheid van het logo.