Dota 2 Logo

Dota 2 LogoDota 2 is een online Battle Arena-videogame voor meerdere spelers, ontwikkeld door Valve Corporation in samenwerking met IceFrog. Het is in wezen een remake van Defense of the Ancients, een aangepaste aanpassing voor Warcraft III.

Betekenis en geschiedenis

Dota 2 Logo Geschiedenis

Het logo geeft de officiële Dota 2-kaart weer. In de linker benedenhoek is de Light-basis bekend als The Radiant (in DotA – The Sentinel). Rechtsboven is het dark side camp, The Dire (voorheen The Scourge).

Elk team moet hun fort (Ancient) verdedigen. Op het embleem zijn ze aangegeven door geometrische vormen in de vorm van omgekeerde trapeziums. Vijandelijke gebieden worden gescheiden door een rivier. Het wordt weergegeven door een lange, brede lijn die diagonaal van links naar rechts wordt getrokken.

De auteurs van de gamewereld zijn het ontwikkelingsteam van Valve. Ze waren gebaseerd op bestaande kaarten die verschillende mensen vóór hen hadden uitgevonden. Waaronder – Eul (maker van de modificatie voor Warcraft III), Steve “Guinsoo” Feke (ex-eigenaar van DotA-Allstars, LLC), Abdul “IceFrog” Ismail (ideoloog van DotA: Allstars en hoofdgame-ontwerper van Dota 2).

Zoals gezegd is het Dota 2-logo een kaart van een fictief gebied. Het toont conventioneel twee rivaliserende kampen en een rivier die ertussen stroomt. De tekening heeft geen dubbele betekenis en verborgen symbolen, hoewel fans hebben geprobeerd ze te vinden. Parallellen met het grafische symbool voor Defense of the Ancients is een gloednieuw embleem, vanaf de grond af ontworpen.

De achtergrond van de objecten is een rood vierkant. Velen speculeren dat het een stuk stof, een stuk papier of een metalen plaat zou kunnen zijn. Bovendien is het materiaal bewust “verouderd”, met oneffenheden en gescheurde randen. Het trapezium (basis) en lijn (rivier) zien eruit als doorlopende gaten gemaakt in een stevig canvas.

Logo lettertype en kleuren

Er is niets radicaal nieuws in het moderne logo dat het zou onderscheiden van de eerste merknaam van Dota 2. Slechts kleine details zijn de afgelopen jaren veranderd. Zo zijn er versies met donkere of lichtere tinten, met een verloop en een blauw (bijna zwart) vierkant. Maar dit zijn geen verschillende emblemen, maar gelijke aanpassingen van dezelfde tekening.

De basis van de kaart wordt gepresenteerd in verschillende varianten van rood – van bordeauxrood tot scharlakenrood. In sommige gevallen worden toonovergangen gebruikt om de diepte van het beeld over te brengen en een 3D-effect te creëren. Door de “gaten” kun je de achtergrond zien – meestal zwart of wit. De keuze van het kleurenschema is afhankelijk van de situatie, omliggende elementen, visuele context. De tekst naast het vierkant is niet te helder. Meestal geven ontwerpers de voorkeur aan beige en grijze tinten, dus het contrast is vrij laag.

In sommige versies van het logo is er een inscriptie “Dota 2” of “Dota 2 Valve”. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars een aangepast lettertype hebben gebruikt op basis van serif. Alle afdrukbare karakters behalve “O” hebben lange serifs. Bij de letter “A” wordt de horizontale verbindingsslag aangescherpt en reikt veel verder. Het is echter lager dan normaal. De stijl doet enigszins denken aan de middeleeuwen, de tijd van ridders en vorsten.